Koulu alkaa harjoittelujakson jälkeen heti maanantaina, mutta nyt on vasta perjantai-ilta joten viivyttelen harjoittelun tunnelmissa.

Koska olen tällainen tieto-ohjautuva Sisko, olen ihan innoissani kaikenlaisista erikoisaloista ja siitä, miten sellaisen sisällä voi aina vain syventää ja syventää tietoaan. Ehkä loputtomiin? Infektio-osastolla ihailin hoitajia, jotka oikeasti tunnistavat nimeltä kymmeniä erilaisia antibiootteja ja tietävät, miten Kawasakin tautia hoidetaan, ja jotka muistavat millaisessa eristyksessä SARS-epäilyjä hoidettiin. Ihanaa.

Annoin varmaan itesstäni ei-niin-positiivisen ensivaikutelman, kun perhedytyspäivänä potilaslistaa katsoessa kysyin viattomana: mikä toi on toi obstr.?

Obstruktiopotilaat olivat osaston perusasiakkaita: keuhkoputkien ahtaumasta on kyse. Vauvoilla syy on yleensä tuntematon, ja oireita hoidetaan. Nyt tiedän obstruktioista jo aika paljon! Tässä sellainen:

1957985.jpg

Opiskelukaverit sijoittuivat hyvin erilaisiin paikkoihin. Yksi tietää nyt paljon synnynnäisistä sydänvioista, kaksi huuli- ja kitalakihalkioista, joku keskosista, joku huostaanotetuista vauvoista, joku lapsen sijaiskotiin sijoittamisen prosessista, joku silmävammoista ja retinoblastoomasta, joku virtsaputken epämuodostumista.

Yksi tämän harjoittelun aikana selkeimmin oppimistani asioista onkin: kun valmistut sairaanhoitajaksi, et valmistu vielä oikein mihinkään. Työssä se varsinainen oppiminen vasta tapahtuu, siis kunkin työn oppiminen. Olen tämän teoriassa tiennyt ennenkin, mutta silti olen olettanut, että ainakin minun (The Great Sisko Miettinen) pitäisi osata kaikki kahden vuoden päästä.

Mietin, onko tyhmää paljastaa ensimmäisenä päivänä, ettei tule mieleen mitäs se obstruktio tarkoittikaan, eikä soita kelloja mitä se voisi infektio-osastolla merkitä. Ehkä. Ehkä ei niin väliä. Anyway, viiden viikon päästä ymmärsin hyvin mitä tarkoittaa "Obstr II, otiitti, Vento-spirat 2-3 h välein, Amoxin x 2, dexa po ad 1.10., panadol, dolormin tarv Babyhaleropetus -."