Opintojaksoon Tutkimus- ja kehitystyön menetelmät ("perusteet" opeteltiin jo viime syksynä) kuuluu kahden kerran ja kotitehtävien "Tilastopaja". Istumme atk-luokassa, opettaja vuoroin luennoi dioiltaan, vuoroin kertoo mistä Stadian verkkolevyiltä löytyy tarvitsemamme materiaali hänen kansioistaan, vuoroin saamme syöttää keksityn terveyskyselyn dataa SPSS-nimisen ohjelman sisuksiin ja sitten tulostaa analyysia, eli tilastoja.

1258978.jpg

Olen ihan haltioissani. Minussa asuu sisäinen kirjanpitäjä (ja olen tehnyt sitä oikeastikin) joka nauttii siitä, kun numerot loksahtelevat kohdilleen ja tuottavat informaatiota. Toivon vain, että ehtisin (jaksaisin - omasta viitsimisestähän se on kiinni) tällä jaksolla ihan oikeasti ymmärtää myös jotain tavallisimmista tilastollisista käsitteistä.

Miten esimerkiksi on laskettu se, että "Jos äiti täysimetti lastaan kahden viikon iässä, se kymmenkertaisti todennäköisyyden, että hän kokee selviävänsä vauvan kanssa erittäin hyvin"? (Tutkimuksesta äitien selviytymisestä kotona / HUS naistensairaala)

Jotenkin vertaamalla tiettyä tietoa (tilanne kahden viikon iässä) toiseen (oma arviointi selviämisestä) ja näiden suhdetta niin, että jos asioilla ei olisi mitään suhdetta keskenään, jälkimmäistä esiintyisi yhtä paljon ensimmäisesta muuttujasta riippumatta....  Mitä se P-ratio ihan oikeasti ja täsmälleen tarkoittaa, joka tällaisissa tuloksissa annetaan? Olisipa mukavaa, jos sitä ei tarvitsisi itse selvittää, vaan se mulle koulussa opetettaisiin.

Olen hiukan skeptinen kyllä. Kokemukseni on, että koulussa opetetaan just se pintataso, ja jos jostain aiheesta on oikeasti kiinnostunut, koulun anti ei riitä tyydyttämään. Niin sen kai pitää ollakin ja kukin sitten intohimojensa mukaan syventyy.