Koulu alkoi, ja edessä ovat kymmenet ja kymmenet nettihaut. Opiskelemme näetsen sekä psykologiaa että tutkimus- ja kehitystyön perusteita OPPIMISTEHTÄVIN.

849318.jpg

Useimmat oppimistehtävät eivät sovi minulle kovin hyvin. Tapaan tehdä ne tasollani ja enimmäkseen entiseen tietooni pohjaten. Jos uutta tietoa hankinkin, hankin sitä lähteistä, jotka ovat jo tuttuja. Sitäpaitsi ärsyttää tehdä töitä kotona, ja koululla ei saa roikuttua jos sitä ei lue lukujärjestyksessä! Onneksi molemmat tehdään parin kanssa.

Ihan mielenkiintoisia rojekteja kyllä. Psykologiassa tehtävänä on etsiä netistä tietoa ja miettiä miten soveltaa kliinisen psykologian näkökulmaa arvoidessa mielenterveyttä annetuissa, kuvitelluissa asiakastilanteissa. Ja kirjoittaa 4 - 5 sivun (voi hyvänen aika) yhteenveto ja kuviteltu tapauskertomus.

Haluaisin tehdä tämän asiakkaasta 3: Lukiolaisen Tuomon vakava päihdeongelma. Epäilen, että suurin osa luokalla haluaa tehdä sen asiakkaasta 1: Esikoisen syntymä Marjukalle ja Teemulle, mikä onkin mukava aihe!

Tutkimus- ja kehitystyön perusteissa laadimme projektisuunnitelman terveydenhoitajan toimintaympäristöön (valitsin kouluterveydenhuollon) johonkin todeliseen tarpeeseen (valitsin 1-2 -luokkalaisten kysymykset pornosta, seksistä, seksuaalisuudesta ja niihin vastaamisen). Toinen, hieman erillinen homma on etsiä ja analysoida kahta hoitotieteen tutkimusartikkelia tai väitöskirjaa, jotka ainakin liippaavat läheltä tätä aihetta. Jos joku tietää, vinkatkaa ihmeessä!

Näyttää siltä, että 1-2 -luokkalaisille ei vielä seksistä puhuta, eikä pornoa selitetä. Tiedän, että monet heistä kyllä haluaisivat kysyä.