Tänään tentittiin opiskeltuja hoitotyön perusjuttuja. Kiltti opettaja kertoi etukäteen, miltä alueilta kysytään suunnilleen minkäkin laajuisia kysymyksiä, which is nice, koska alue isessään on laaja, ja isoa osaa siitä ei ole koskaan käsitelty tunneilla, on päinvastoin tarkoitus käsitellä ihan toisessa opintojaksossa, emme ole saaneet selviä ohjeita tenttien ja opintojakson sisällön suhteesta, ja ennen kaikkea koska kirja on aika... hmm... miten sen nyt sanoisi...

Sanon vaikka niin, että kirja vaikuttaa olevan kokoelma sairaaloiden käytännöistä. En olisi etukäteen arvannut, että hoitotyön opinnot näyttävät koostuvan näistä kolmesta asiasta:

1) itsestäänselvyydet, kuten "ihmisiä pitää kunnioittaa", "ravinto on tärkeää hyvinvoinnille"

2) pieni määrä anatomiaa ja fysiologiaa ja farmakologiaa (hyvin pieni, niitä opiskellaan vähän lisää sitten erikseen), kuten "aikuisen sydän lyö levossa keskimäärin 12-14 kertaa. Tämäkin on eri lähteissä eri tavalla, saa nähdä mitä opettaja vaatii (tätä kysyttiin tentissä). Ja

3) valtava määrä sairaaloiden nykykäytäntöjä. Missä vaiheessa päivää tehdään potilaille mitä missäkin järjestyksessä. Millaisia välineitä on käytettävissä. Missä niitä säilytetään. Millaisia hanskoja käytetään missäkin hommassa. Mihin kaadetaan minkäkinlaiset jätteet. Missä lääkekaapin avaimia säilytetään. Miten lakanat vaihdetaan. Millaisin papereihin kirjataan mitäkin, millasilla lyhenteillä.

Tentissä kysyttiin ergonomiasta, miten valmistaudutaan potilassiirtoon, hygieniasta käsihygienian eri käytänteet ja tarkoitukset, erittämisestä miten ehkäistään katetroinnin riskitekijöitä, sekä hengityksestä ja verenkierrosta kymmenisen pikkukysymystä, joista kaikkia en ihan varmasti tiennyt - varsinkaan "sopiva aloitusteho imettäessä limaa potilaan ylähengitysteistä". En tiennyt edes mittayksikköä! Veikkasin 30 litraa per minuutti.