Tämän blogin aika alkumetreillä tutkailin Terveydenhoitajan ammattikuva -nimistä vihkosta ja naureskelin sen jäsentymättömyydelle ja pseudotieteellisillä termeillä pyörittelylle. Sain kommentin, että "ei kannata lannistua, vaikka laajat kokonaisuudet ei vielä noin opintojen alkuvaiheessa avaudukaan" - tai jotain, en jaksa tarkistaa tarkkaa sanamuotoa, ehkä siksi että se vieläkin paitsi naurattaa myös saa höyryn nousemaan korvista.

Ammatillisen vuorovaikutuksen tunnilla saimme nyt tehtävän. Yhtä Lea-Riitta Mattilan (tämän nimen olen ainakin oppinut!) väitöskirjaa aina vain lähteenä käyttäen saamme jo toisen kerran tutkailla omaa vuorovaikutustamme potilastilanteissa. Jos viimeksi tutkailin kohtaamista, avoimuutta ja läheisyyttä, niin nyt saan paneutua välittämistä, tunnekokemuksen jakamista, vahvistumusta ja ympäristöä. Muista mainita lähde joka lainauksen jälkeen, vaikka se on aina se sama.

Vahvistumista ja tunnekokemuksen jakamista-potilaan ja hoitajan vuorovaikutusta kuvaavan käsitejärjestelmän kehittäminen  on väitöskirjan nimi.

Minulla ei ole mitään näiden asioiden opiskelua vastaan, päinvastoin pidän niitä tärkeinä. Mutta eikö ole yhtään mitään muuta lähdettä olemassa? Onko motivoivaa tehdä sama tehtävä kahteen kertaan? Onko kiva kuulla opettajalta, että "joo tästä on saatu palautetta ja ensi kerralla tämä kurssi on erilainen mutta nyt käteni ovat sidotut". Pah.

Yritti vielä sitä, että "ehkä nämä käsitteet ei niin avaudu vielä tässä vaiheessa opiskeluja" mihin pistettiin luokasta tiukka EI TÄSSÄ OLE AVAUTUMISESTA KYSE VAAN MOTIVOITUMISESTA.