Lukukauden päivät nimittäin. Ja voimat. Jaksu.

Maanantaina oli lääkelaskukoe. Laskut ovat älyttömän helppoja, mutta ylimielisyyttäni teen niitä hutaisten ja mokailen: katson pyydetyn yksikön väärin tai jaan 38 neljällä väärin (done that). Hermostuttaa tuollainen koe, jossa ei saa tehdä yhtään virhettä! Onnistuin sentään, tulokset tulivat jo samana iltana.

Maanantaina oli myös tietojenkäsittelyn näyttökoe. Olen aiemmin kirjoittanut sen opettajasta, joka ei ole tehtäviensä tasalla. Hänen toinen opiskelijaryhmänsä oli koko konkkaronkka saanut näyttökokeesta ykköset. Meille tulikin sitten helpompi koe, josta puuttuivat html-koodi ja powerpioint (koska niitä ei ollut ehditty käsitellä tunnilla juuri lainkaan). Itse en ollut tunnilla käynyt, tietojenkäsittelyasiat olen omaksunut vuosien varrella kohtalaisesti jo etukäteen. Tein tehtävät kotona ja päivittelin, miten kaverit tunnilla pärjäävät kun minullakin meni tehtäviin tunteja, ja heillä on vielä opettaja häiritsemässä!

Näyttökokeen tulokset eivät ole vielä tulleet. Eivät muuten farmakologia 2:n seminaarinkaan arvostelut, ja ne sentään jätettiin jo 19.11. Sekin oli aika hassu juttu. Opettajalle tuli töitä muualla, ja seminaari jätettiin pitämättä! Tehtävät vain piti palauttaa.

Tiistaina saimme takaisin edellisellä viikolla palauttamamme vuorovaikutuksen analyysi -tehtävän. Kyllä, minustakin on tärkeää kehittää vuorovaikutustaitoja, mutta analyysi, jossa on pakko käyttää lähteenä tehtävään täysin sopimatonta artikkelia, ja jossa analyysin välineet on tarkoin määrätty, opettaa enimmäkseen vain tehtävänsuoritustaitoa, ei itse vuorovaikutusta. Motivaatiota sai hiukan kaivella. Ja kun se vielä arvosteltiinkin vain "hyväksytty/hylätty". Phuh.

Perjantaina, huomenna, on lääkehoidon tentti. Luettava pätkä hoitotyön kirjasta ei ole pitkä, eikä luentomuistiinpanojakaan ole paljon. Lisäksi jotain lääkelain osioita. Tähänkin on vaikea löytää motivaatiota, kun tentattavat asiat ovat niin... yleistajuisia! Yritän kuitenkin muistaa subkutaanisen, intrakutaanisen, intramuskulaarisen, intravenöösin, intra-arteriaalisen, oraalisen, nasaalisen, aurikulaarisen (korvaan!), rektaalisen lääkkeenannon. Tai enteraalisen ja parenteraalisen. Mitähän muuta? Kysytään varmaan injektioiden mahdollisia komplikaatioita, siitä mitkä tekijät vaikuttavat lääkkeen vaikutukseen... en ole jaksanut opetella luetteloita. Uskon, että läpi menee sillä, että tietää mistä on kyse ja ajattelee asiaa siinä tenttitilanteessa sitten.

Tiistaina on paaaaljon pelottavampi tentti: mikrobiologiaa. Sitä, josta (katso aiempi entry) saamme vain muutaman tunnin opetusta, mutta jossa aiheita riittää. Ja ovat mielenkiintoisia ja tärkeitä ja uusia ja vaikeita. Glup.

Tiistaina myös esitetään ryhmätyö somaleista Suomessa, kansainvälisyystaitojen tunnilla. Kuuntelemme Somalian kansallislaulun kaikki yhdessä.