Terveydenhoitajan tutkintoon sisältyy oliko se 11 vai 12 opintopistettä ns. vapaasti valittavia opintoja. Tosin niitä saa valita vain 9, koska loput on jo määrätty opintosuunnitelmassa (en tiedä miksi niitä silti kutsutaan vapaasti valittaviksi!).

Vapaasti valittavat kurssit ovat tarjolla kaikille Stadian opiskelijoille, joten voisin valita vaikka jonkin näistä:

Kuvankäsittely Gimpillä 3 op.
Puutarhatyö terapiana ja mielenvirkistyksenä 3 op.
Sähkömarkkinat 2,25 op
Ranskaa, ruotsia, japania, saksaa, englantia, espanjaa, venäjää ja viroa... eri tasoisia kursseja
Teippauksen käyttömahdollisuudet fysioterapiassa 3 op
Värit ja äänet - rummun valmistus ja soittaminen asiakastyössä 3 op (ihana!) tai
Infektioimmunologia 3 op

Osaan kyllä vaaditaan tietty määrä edeltäviä opintoja, niin että ihan vapaasti en voi loikata syvempään automaatioteknologiaan perustason hoitoalan opinnoista...

Mutta tämä kohotti kulmiani. Kurssin "Eri ikäisten rokottaminen, rokotukset ja rokotuksilla ehkäistävät tartuntataudit",4 op, tavoitteista ensimmäinen on:

"Opiskelija omaksuu myönteisen asenteen rokotustoimintaan terveyden edistämisen menetelmänä".

Vau. Peittelemätöntä aivopesua. Tai onko niin, että kun hoitotyön pitäisi nykyään olla näyttöön perustuvaa, on jotenkin minulta salaa pystytty näyttämään, että rokotustoiminta on absoluuttisen myönteinen terveyden edistämisen menetelmä? Tai osoittaako tuo vain opettajien asennetta, ja kriitikot älkööt vaivautuko? Tai opettajien itseluottamusta?? Onko kielteinen asenne rokotustoimintaan suurempi ilmiö kuin olen luullut?

Miten paljon tietoa, miten paljon kysymyksiä, kuten Rea Mauranen lauloi Lukevan työläisen kysymyksiä -kappaleessa kauan sitten.