Patologiassa käsittelemme soluja, soluvaurioita, tulehduksia, kasvaimia ja solujen anomalioita muutenkin. Luulisin. Tenttikirjassa alue ei ole pitkä, ja opintomonisteissa on kaikki mitä opettaja puhuu tunneilla MUTTA tunneilla ei ole pakko olla, ja minulle on nyt sattunut sairastusta ja lapsenhoito-ongelmia joiden takia olen jättänyt menemättä muutamalle.

Ja olen ihan ulalla. Kyllä minä tajuan mitä luen, mutten tajua MITÄ se minulle kertoo. Anatomian ja fysiologian asiat pystyi yhdistämään maailmaan ja omaan kokemukseen miettimällä: "ahaa, näin siis virtsa muodostuu minunkin ruumiissani... ahaa, tämä siis on se aukko josta olen kuullut ettei se ole vauvoilla aina sulkeutunut... ahaa tästä syystä alkaa hengästyttää, kun...".

Mutta kun puhtaan tulehdusreaktiosta ja mitä valkosoluja kudokseen - vai kudosnesteeseen - ilmaantuu missäkin vaiheessa, minä todella tarvitsisin opettajaa selittämään mikä tässä on oleellista ja mikä ei!

Eniten tuskaa tuottavat juuri nuo granulosyytit. Tässä on yksi niistä kirotuista:

225213.jpg

Niiden nimetkin on annettu niille sen mukaan minkä värisiä ne ovat mikroskooppikuvassa (värjäämisen jälkeen!). "Niin mutta miten ne eroavat toisistaan?" huutaa ääni sisälläni. "Nähtävästi toinen ilmaantuu toisessa vaiheessa tulehdusta kuin toinen", vastaa katsotaan-täältä-kirjasta -minä. "...niin ja on tietysti mikroskooppikuvassa eri värinen...", hän jatkaa.

"Mutta MIKSI? Miksi niin??" huutaa kyselijä.

"Granulosyytit voidaan jakaa mikroskooppisen rakenteensa ja värjäytyvyytensä mukaan eosinofiilisiin granulosyytteihin, neutrofiilisiin granulosyytteihin ja basofiilisiin granulosyytteihin. Myös granulosyytit kuuluvat fagosyytteihin ja niistä tärkein on neutrofiilinen granulosyytti."

Edes Wikipedia ei anna tämän tarkempaa tietoa! Hiivatin granulosyytit. Minua auttaisi edes tieto, ettei oikein tiedetä miksi niitä on erilaisia. Puuh.