Jos itse outsiderina, ehkäpä wanna-be-opiskelijana, miettisin millaista se opiskelu mahtaa olla, niin juuri näitä haluaisin lukea: kokeiden kysymyksiä, tehtävien tehtävänantoja, aikatauluja ja lukujärjestyksiä.

Keväässä on ollut paljon ryhmätöitä, varmaankin enemmän kuin ennen, koska ihan jokaiseen opintojaksoon näyttää nyt kuuluvan jonkinlainen draamallinen tilanne tai tietyn teeman esittley muille opiskelijoille. Ehkä se on ihan harkittua terveydenhoitajavalmennusta: terveydenhoitajan ammattikuvaan kuuluu ryhmien vetäminen ja terveysvalistus....

Imetysohjaajakoulutuksessa ryhmät saivat valmistaa valintansa mukaan draaman, luennon tai niiden yhdistelmän (n. 15 minuuttia esittämisaikaa, 5 minuuttia keskusteluaikaa) mm. tällaisista aiheista:

  • imetysapulaitteen käytön ohjaus äideille
  • oksitosiinirefleksin stimulaatiohieronnan ohjaus isille
  • eri imetysasentojen ohjaus äideille
  • kaalinlehtien käyttö pakkautuneiden rintojen hoidossa

"Kerro, miksi kyseinen asia on tärkeä, missä tilanteissa voidaan käyttää, miten toimitaan ja mitä pitää muistaa ottaa huomioon" (en ollutkaan huomannut näitä kysymyksiä kuin vasta nyt jälkeenpäin!)"

"Mieti asiaa myös pedagogiikan kannalta: miten oetat, miten varmistat että oppimista tapahtuu" (tätäkään en ollut huomannut! me tehtiin ihan draama, ehkä se oli niin vaikuttava että oppimista tapahtui mieleenjäämisen kautta??)

kuvassa imetysapulaite

Tentissä kysyttiin kolostrumin hyötyä vauvalle, hamuilun vaiheita ja mikähän se kolmas kysymys oli, en muista!

***

Muita ryhmätöitä ovat olleet aiemmin mainittu seksualaivalistustunti yläasteelle (meni hyvin ja oli hauskaa! tehtävään liittyvät kirjalliset osuudet eli raportointi "tuotesuunnitelman muodossa" taas oli yhtä piinaa joka kesti vielä viikkokausia), esitys siitä "miten terveydenhoitaja voi tukea perhettä jossa on menossa avioero", ja yksin tehtävä mutta muuten ryhmätyötyyppinen ohjaustuokio ikäihmisille seksuaalisuudesta.... minä siis valitsin taas tuon seksiaiheen, tarjolla oli myös painonhallintaa, tupakoinnin lopettamista, osteoporoosin ehkäisyä ja sen sellaista.

On mukava huomata, että tässä vaiheessa opiskeluja tulee jo yhtä ja toista mieleen mistä tahansa noista edellä mainituista aiheista ihan kirjoihin kurkkimatta. Siis muutakin kuin omaa kokemusta. Jotain on tarttunu tunneilta ja tenttiinluvusta ja aiemmista ryhmätöistä (hohhoijaa) päähän.