Nolottaa! Tänään tilastopajassa olin sisäisen kiehumisen tilassa vanhasta ärsytyksen aiheestani tässä (ja oikeastaan kaikissa) koulussa (kouluissa).  Monista aiheista annetaan näennäisopetusta: käydään läpi tämä-ja-tämä-tosi-tärkeä-juttu ja lue-lisäksi-tuo. Sitten päästään sanomaan, että tämä kuuluu laajaan ja hienoon opetussuunnitelmaamme.

Viis siitä, onko opiskelijoilla oikeasti mahdollisuutta sen suunnitelman mukaisessa ajassa oikeasti omaksua asiaa.

Tilastopajassa on taas ollut ilmassa tätä. Opettaja sanoi heti ensimmäisellä tunnilla (opetuskertoja oli kaksi 4x45 min satsia), että "ei varmaan ehditä käymään näitä kaikkia".

Kun viimeistä tuntia vietiin, vartti jäljellä, opettaja toteaa, että ehditään vielä yksi harjoitus sittenkin. Luokkatoveri siihen, että "nää, lähdetään syömään". Mistä minä kiehahdan, että ne menköön syömään joilla on ylitsepääsemätön nälkä, minä ainakin haluan istua täällä aina katkeraan loppuun asti. En ihan näin hienoin sanakääntein, mutta en sentään kiroillutkaan.

Pyydän anteeksi O.! Olin juuri katsonut että "tuolla viimeisellä sivulla on jotain siitä mitä olen aina ihmetellyt tutkimusartikkeleita lukiessani...." ja tiennyt, että sinne ei päästä koskaan. En ollut vihainen sinulle, kyllä saa yrittää livistää etuajassa jatkossakin!  Sitäpaitsi sinä olet varmaan opiskellut nämä täsmälleen samat asiat lukiossa kaksi vuotta sitten ja paremmin.

Minusta vain ollut niin mukava kun tiedot olisi kaadettu päähäni ihan konkreettisesti:

1269785.jpg

Kerroin tästä kaverille, joka nauroi, että varmaan tosi rasittavia tollaset aikuisopiskelijat, jotka kesken toisten rauhallisen "tahdon paperit ulos" -tahdin jämähtävät kiinnostumaan jostain.

Eikä tämä tarkoita, etteikö muut kuin minä kiinnostuisi opetettavista asioista, mutta taidan olla asian suhteen aika fanaattinen.....